Ga naar de hoofdinhoud

Openbare zwemtrappen Aalsmeer

Van "Lanceer je ideeën voor een nog leefbaarder Aalsmeer"

Ga naar het project

In Stockholm zag ik overal, jong en oud, een duik nemen in natuurwater. Ik zelf (48) neem ook graag een duik bij zomers weer. Dit kan in Aalsmeer op heel veel plekken, helaas zijn er echter bijna nergens openbare zwemtrapjes zodat je ook weer zonder al te veel moeite op de kant kunt komen. Bijvoorbeeld aan het eind van de Takkade is een heerlijk recreatieveld met een prachtige steiger aan de Ringvaart, helaas is de zwemtrap die daar hing weg gehaald en niet vervangen door een nieuw exemplaar. De openbare eilanden in de Westeinderplassen zijn volgens mij ook niet voorzien van zwemtrappen. Ik meen dat we op het openbare eiland de Kleine Poelakker waren, zomer vorig jaar, toen mijn zoon voorstelde een verkoelende duik te nemen. Lachend hees hij (20) zichzelf de steiger weer op, je wilt niet weten hoe ik, met zijn hulp, uiteindelijk weer aan land ben gekomen....

Officiële updates

Laatste update: 9 juli 2019

Reacties(12)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Ten aanzien van de trappen die geplaatst gaan worden heb ik nog een tip, let erop dat de laatste trede niet net onder het wateropervlak ligt maar iets dieper doorloopt dat maakt het ook voor oudere mensen een stuk makkelijker. Ik heb laatst voor het eerst gebruik gemaakt van de nieuw geplaatste trap op de steiger van het recreatieveldje bij de Takkade, super dat ‘ie weer terug is maar het viel me wel op hoe ‘hoog’ de laatste trede zit en hoe smal het trapje is. Voor de nog te plaatsen trappen zou het fijner zijn als ze dieper doorlopen in het water en wat breder zijn.
    Profiel van Jakob Dun
    Geplaatst door:Jakob Dun
    7 jaar geleden
    Graag ook een trappetjes plaatsen aan de Kudelstaartse kant.
      Zwemtrappen zijn een goed idee. Maar niet aan de vissteiger bij het surfeiland! Er vanuitgaande dat die steiger bedoeld wordt. Daar zijn ruim voldoende zwemmogelijkheden en is een steigertje om te vissen juist leuk en fijn voor vissers. Plaats trapjes waar het lastig is voor zwemmers!
        Ik heb opgezocht naar aanleiding van de verzoeken van meerdere mensen om zwemtrappen aan de stommeerweg wat de plannen daar zijn. Er komen in ieder geval meerdere steigers bij, lijkt mij dat daar ook zeker zwemtrappen op moeten komen. Zie voor die plannen https://www.aalsmeerwaterfront.nl/wp-content/uploads/2019/02/Toelichting-Voorkeursvariant.pdf https://www.aalsmeerwaterfront.nl/wp-content/uploads/2019/02/Voorkeursvariant.pdf
          Ik vind dit een erg leuk idee. Ik zou het fijn vinden als er een plattegrondje komt van de plekken waar de voorgestelde stijgertjes in getekend worden met bijvoorbeeld een stip. Zodat je snel een overzicht krijgt wat waar is voorgesteld.
          • 1 like
          Tot mijn grote verbazing is het trapje waarmee dit idee in eerste instantie bij mij ontstond namelijk die bij het zogenaamde Recreatiesteunpunt aan de Ringvaart al geplaatst. Ook een geliefde zwemplek van de wat oudere jeugd, een vuilnisbak wordt hier echter heel erg gemist...Voorts dacht ik aan zwemtrappen op alle openbare recreatie eilanden. Wellicht aangevuld met een duikplank of glijbaan voor de jeugd. Om daar de de namen van te vinden heb ik deze info van de website gehaald. “De gemeente Aalsmeer heeft vier openbare eilanden in het Westeinderplassengebied, waar u mag recreëren. De eilanden zijn: Starteiland, Kleine Poelakker, Heerlijkheid en de Akkers van Ravestein. Daarnaast is er bij de Oosteinderpoel aan de Ringvaart, op ongeveer twee kilometer vanaf de Bosrandbrug, het zogenaamde Recreatiesteunpunt gelegen van Stichting de Bovenlanden. Deze plek biedt plaats aan ongeveer tien schepen.”
          • 1 like
          Profiel van Ivo D
          Geplaatst door:Ivo D
          7 jaar geleden
          absoluut een must op de openbare eilanden te voorzien van zwemtrappen.
            Profiel van D Geldof
            Geplaatst door:D Geldof
            7 jaar geleden
            Super leuk! Het watertje bij de ingang van Nieuw Oosteinde vanaf de Legmeerdijk is leuk voor kinderen om te roeien en als er een goede plek is om het water in te gaan ook om te zwemmen. Ik stel een trapje voor op de Zeeltstaart, vlak voor het kruispunt met de Palingstraat. Dit is van verschillende kanten goed te bereiken.
            • 1 like
            Top dat de gemeente zwemtrappen gaat plaatsen. Ben er helemaal blij mee. Ik zou graag een zwemtrap willen bij de vissteiger en bij de steiger waar boten in het water gelaten kunnen worden. Eigenlijk zijn dat de enige steigers aan de aalsmeerzijde, dus daar dan graag de zwemtrapjes. Vroeger (tsja, ik wordt oud .....) was er een steiger tegenover restaurant Proef en Meer. Het zou fijn zijn als die steiger weer terug komt, en dan met zwemtrapje. En nog vroeger was er de Viba, het buitenzwembad in de Westeinderplassen, hier hebben vele Aalsmeerse leeftijdgenoten nog leren zwemmen. Ook een prima locatie voor een steiger met een zwemtrapje, dus ik hoop dat beide steigers met zwemtrapjes en komen in de nieuwe plannen voor het waterfront. Dan graag een steiger die een paar meter het water in gaat, want anders zit je toch nog met je voeten in de blubber, of in het puin dat vaak aan de rand van het water ligt. Iemand mailde mij (in reactie op mijn brief in de Nieuwe Meerbode) dat er voor de vissteiger veel puin ligt, en ook met glasscherven, dus wel voorzichtig doen bij het nieuwe trapje. Maar op dit moment ben ik helemaal blij met de zwemtrapjes die er nu gaan komen. Ik hou het in de gaten en ga deze zomer lekker zwemmen in de Westeinderplassen, en kom er veilig weer uit via het trapje.
            • 1 like
            Wat fijn dat het door mij aangedragen idee voor openbare zwemtrappen uitgevoerd gaat worden. Ik heb via Nextdoor app en mijn FB pagina om ideeën voor geschikte locaties gevraagd en zal er zelf ook over nadenken. Ik hoop dat we snel met z'n allen lekker kunnen zwemmen. Met vriendelijke groet, Sandra Hendriksen
              Profiel van Sylvia Bosma
              Geplaatst door:Sylvia Bosma
              7 jaar geleden
              Goed plan! Graag een zwemtrap op de steiger aan de Stommeerweg (schuin t.o. Proef & Meer, vroeger het Bonte Schort)
              • 1 like
              @Sylvia Bosma Hallo Sylvia, volgens mij gaat de hele oever daar op de schop zie https://www.aalsmeerwaterfront.nl/schetsontwerp-voorkeursvariant-aalsmeer-waterfront/ en zijn er zwemtrappen en extra steigers voorzien in dit ontwerp. Maar misschien kan de gemeente dit bevestigen? Zo weten we of het zinvol is een verzoek voor een zwemtrap op deze locatie aan te vragen..Graag reactie vanuit de gemeente

                Delen

                Geplaatst door

                Huidige status

                aangenomen

                Locatie

                Unable to display map. WebGL2 support is required.
                Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
                https://esriurl.com/webgl-faq
                Powered by Esri